Thursday, June 15, 2006

TETAMU

Hari ni, buat julung2 kalinya, ade kawan datang melawat aku kat sini (selain kak Normah ngan anak2). Zul (Tutor Kimia KUSTEM, wat PhD kat Norwich, UK) dan isterinya Miza (dedua ni kawan masa wat degree kat KUSTEM dulu, Zul dari matrik lagi actually). Ade offer tiket murah bulan lepas, so depa pon ambillah peluang ni untuk "datang bergambar di Oslo", kata Zul tempohari. Since aku ade kat sini, so aku pon menawari mereka untuk menginap di 'hotel 5 bintang' milikku itu. Aku lak tumpang tido umah kak Normah. Tak jadi masalah, sbb dolu2 sebelum pindah Nedre Ullevål pon, mmg selalu benar menumpang cenggitu.

Perasaan?? Seronok, excited sangat tapi sedikit berdebar nak tunggu depa sampai. Actually depa dah kat dalam flight sekarang ni. I'll fetch them at the Bus Station in Oslo at 4pm. They'll arrive in Torp Airport (another airport in Oslo other than Gardemoen) at 1.45pm. But they'll have to catch an express bus, Torpexpressen which is provided at 2.15pm, in order to reach the city of Oslo. They'll need to pay for the bus tickets as it's not included in the flight fares. They also can get a taxi from there, but I guess it's not a wise decision as it'll cost them quite a lot.

Kak Normah had offered to prepare them 'Nasi Pillau' as lunch or dinner, and I should include it in my plan for their activities. I'll bring them to enjoy pizza and kebab Halal here, walk along Karl Johan Gate up to the Aker Brygge. From that walk, they can see the Parliament, Castle, National Theatre, Nobel Peace building, City Hall, harbour and Akerhus (macam kota gitu kat tepi laut). Pastu balik ke 'hotel' naik tram dan berehat untuk aktiviti esok lak.

Esok yang sedikit mengecewakan akan aku mulakan dengan bawak depa ke Vigilandsparken, tempat banyak patung bogel tu. Selepas tu aku terpaksa tinggalkan depa kat bandar dengan map dan dictionary di tangan sbb aku ade aktiviti dengan Institut Matematik dari kul1 sampai ke malam. Itu yang frust tu. Dahlah datang jap je. Tak dapat lak nak entertain betul2.. :( Harap2 depa leh enjoy themselves.

Then Sabtu pagi, lepas sarapan dan sembang2, dah kene hantar depa ke stesen bas sekali lagi sbb depa kene ambil bas kul 10.10 am untuk catch flight ke London kul 2.15. Geram betul ngan Zul. Itulah, orang dah cakap suruh datang 4hari 3malam ke. Ni nak jugak datang 3hari 2malam. Kan dah tak sempat nak wat pe..eeee...

However, I hope that I can serve and entertain them the best of mine during this very short period. Hope more will come, I'll sure enjoy it!! (",)

No comments: